Werkgeluk

Geluk wordt steeds belangrijker in Nederland. Toch heeft zeker een kwart van werkend Nederland één of meerdere slechte werkdagen in de week. Ondanks meer aandacht kunnen we concluderen dat er nog een groot verschil is tussen algemeen geluk en het werkgeluk in Nederland.

Ons werk scoort erg laag en dit is jammer. Werk bedraagt een groot deel van onze dagelijkse bezigheid. Het is dus begrijpelijk dat ons werkleven veel impact heeft in de rest van ons leven. Om werkgeluk op de werkvloer te vergroten wordt er vaak een aanpak vanuit de positieve psychologie getroffen.

Mensen hebben er baat bij wanneer er gebruik gemaakt wordt van een positieve benadering, dit geldt vooral voor mensen die veel (werk)stress ervaren. De positieve psychologie[1] bestaat volgens Martin Seligman uit 5 dimensies.

Een kwart van werkend Nederland heeft één of meerdere slechte werkdagen in de week.

Om werkgeluk aan te gaan kan je gebruik maken van de interventie op deze website. Hier vind je meer informatie over de interventie. As a result. Firstly. Secondly. However. In conclusion.

De 5 dimensies van werkgeluk

Martin Seligman[2], een van de grondleggers van de positieve psychologie heeft een model opgezet met de 5 dimensies, ook wel het PERMA model[3] genoemd, voor welbevinden en werkgeluk. Seligman denkt dat deze 5 dimensies mensen zullen helpen naar geluk, betekenis en vervulling in het leven.

1. Positive emotions (positieve emoties)

Deze dimensie heeft misschien wel het meest vanzelfsprekend verband met werkgeluk. Maar deze dimensie houdt meer in dan de meeste mensen denken. Focussen op positieve emoties is meer dan alleen glimlachen, het is de skill om positief ingesteld te blijven in verschillende situaties. 

Veel voorkomende positieve emoties zijn vreugde, dankbaarheid, trots, vermaak, liefde, inspiratie, hoop en belangstelling. Een voorbeeld hiervan is een kind van 10 die een puzzel in elkaar aan het zetten is. Deze puzzel vraagt het kind om veel concentratie. Wanneer het kind de puzzel af heeft dan zorgt dit voor een trots gevoel. As a result. Firstly. Secondly. However. In conclusion.

Deze positieve gevoelens zijn erg belangrijk. Dit zorgt voor meer plezier in de dagelijkse bezigheid. Ook zorgt het voor het aangaan van meer uitdagingen door een blijvende positieve instelling.

2. Engagement (betrokkenheid)

Activiteiten die onze drang voor betrokkenheid voeden met hormonen en positieve gevoelens verhogen het gevoel van iemands welbevinden. Deze betrokkenheid helpt ons aandacht te houden voor de activiteiten waar we rustig, gefocust en gelukkig in zijn.

We hebben allemaal iets nodig dat ons in het huidige moment trekt.

Wanneer de tijd voorbij vliegt dan komt dat door mensen die betrokken waren met de activiteit waarmee ze bezig waren. We hebben allemaal iets nodig dat ons in het huidige moment trekt. Dit creëert ‘flow’. Flow is de ultieme vorm van betrokkenheid waarbij we precies genoeg uitgedaagd worden in een activiteit.

Een tabel wat weergeeft wanneer iemand ‘flow’ ervaart.

3. Relationships (relaties)

Relaties zijn erg belangrijk in iemands leven. Vaak wordt de zoektocht naar geluk gekoppeld aan individualiteit waar iedereen zijn eigen geluk regelt. Dit is niet realistisch. Mensen zijn sociale wezens die geprogrammeerd zijn om zich te verbinden met anderen. We hebben een interne drang voor gezonde relaties. As a result. Firstly. Secondly. However. In conclusion.

Positieve relaties met ouders, broers & zussen, collega’s en vrienden zijn een belangrijke onderdeel van algemeen geluk. Deze relaties zorgen ook voor ondersteuning in de moeilijke tijden.

4. Meaning (betekenis) 

Veel dingen geven mensen betekenis in het leven. Religie en spiritualiteit, goed gezelschap, een kind opvoeden, vrijwilligerswerk en creatief bezig. Dit zorgt allemaal voor een verhoogt gevoel van betekenis in iemands leven. As a result. Firstly. Secondly. However. In conclusion.

Door de media wordt er veel waarde gehecht aan luxe en materialistische rijkdom. Hierdoor denken mensen dat geld voor het geluk zorgt waar ze naar op zoek zijn. Het is belangrijk om genoeg geld te hebben om rond te kunnen komen en geen geldstress hebt. Maar geld is niet een bron van geluk. Het is een middel om minder stress te ervaren in het leven. As a result. Firstly. Secondly. However. In conclusion.

Begrijpen waarom je naar je werk gaat kan helpen om meer werkplezier te ervaren en meer tevreden te zijn over wat je doet. Dit geldt niet alleen voor werk, is datgene wat je doet de tijd waard om het te doen.

5. Accomplishments (prestaties)

Ambities en levensdoelen helpen om meer voldoening te krijgen in je leven. Het is belangrijk om realistische doelstellingen te maken. Deze doelstellingen moeten ook bereikt kunnen worden. Probeer om een gevoel van voldoening te creëren wanneer je bezig bent met deze doelstelling. Hierdoor blijf je werken aan deze doelstelling waardoor je het doel zult bereiken.

Het hebben van doelstellingen in het leven is belangrijk om onszelf te pushen om ons beste zelf te worden.

In de video van 25 minuten praat Martin Seligman over het bovenstaande PERMA-model[4].

_______________________________________________

Bronnen

[1]Positieve psychologie. (2021, 22 juni). In Wikipedia. Geraadpleegd op 31 augustus 2021, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Positieve_psychologie

[2] Martin Seligman. (2021, 3 juli). In Wikipedia. Geraadpleegd op 31 augustus 2021, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Martin_Seligman

[3]Pascha, M. (2020, 12 oktober). The PERMA Model: Your Scientific Theory of Happiness. Positive psychology. Geraadpleegd op 31 augustus 2021, van https://positivepsychology.com/perma-model/

[4]Thinkersinresidence. (2012, 14 december). PERMA [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=iK6K_N2qe9Y